ПДВ на лікарські засоби: позиція Асоціації індійських фармацевтичних виробників

ПДВ на лікарські засоби: позиція Асоціації індійських фармацевтичних виробників

ПДВ на лікарські засоби: позиція Асоціації індійських фармацевтичних виробників

Останнім часом на рівні Уряду розглядаються можливості для запровадження податку на додану вартість (ПДВ) на лікарські засоби. Зокрема, нині з’явився черговий законопроект, яким серед іншого передбачено скасування пільги з податку на додану вартість (ПДВ) по операціях з першого постачання лікарських засобів та виробів медичного призначення (імпорт та постачання виробником). Цей законопроект викликав неабиякий резонанс серед професійної спільноти, тим більше що розглянути його Уряд планує 22 березня поточного року. Асоціація індійських фармацевтичних виробників (IPMA) висловила свою позицію щодо цієї ініціативи для читачів нашого видання.

 

Так, IPMA повідомляє, що на рівні Асоціації відбулося обговорення намірів Уряду України щодо відміни пільгової ставки ПДВ на операції з постачання та імпорту лікарських засобів та виробів медичного призначення. Члени Асоціації одностайно затвердили наступну позицію, яку вважають за необхідне оприлюднити.

 

По-перше, оскільки в незалежній Україні це буде податковою новелою (усі роки, що минули, фармацевтичний бізнес користувався пільгами в цій галузі), при законодавчому регулюванні цього питання необхідно враховувати світовий досвід обкладання ПДВ операцій з постачання та імпорту лікарських засобів та виробів медичного призначення. Цей досвід показує, що ПДВ є податком, який сплачується кінцевим споживачем. Механізм адміністрування ПДВ має передбачати прозору та працюючу систему його компенсації постачальникам, на яких законодавчо лежить обов’язок щодо нарахування та переказу в державну скарбницю цього податку. Багатьом в Україні відомі проблеми та «традиції» (замість чітких законодавчо закріплених норм, підтверджених практикою) при поверненні постачальникам ПДВ. Тому в цих умовах введення ПДВ на операції з постачання та імпорту лікарських засобів і виробів медичного призначення призведе до додаткових ускладнень при веденні бізнесу з постачання лікарських засобів та виробів медичного призначення, вирішення яких потребуватиме додаткових обігових коштів учасників постачання, оскільки ніхто сьогодні не може бути впевненим, коли, за яких умов та в якому обсязі можна отримати компенсацію вартості утриманого та перерахованого в бюджет ПДВ.

 

По-друге, в умовах напруженої соціально-економічної ситуації в Україні необхідно обережно ставитися до введення податку, який однозначно призведе до зростання цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення, що може знизити здатність пацієнтів купувати необхідні препарати та підвищити рівень соціальної напруги. Світовий досвід адміністрування ПДВ на операції з постачання лікарських засобів та виробів медичного призначення свідчить, що для досягнення цілей введення цього податку в країні має діяти принцип соціальної відповідальності держави в частині забезпечення права громадян на лікування через застосування ефективного механізму відшкодування вартості терапії, у тому числі лікарських засобів та виробів медичного призначення (хоча б частково). Сьогодні в Україні цей принцип не діє або тільки починає застосовуватися — держава лише опрацьовує механізм часткової компенсації вартості ліків через застосування пілотних проектів з відшкодування вартості лікарських засобів для хворих на аретріальну гіпертензію та діабет. Тобто, в Україні відсутній перевірений та ефективний механізм відшкодування вартості препаратів та виробів медичного призначення для кінцевого споживача, немає страхової медицини, щоб зробити перехід на нові ціни менш чутливим для пацієнта як для особи, що платить цей податок. Переконані, що в цих умовах застосування ПДВ буде недоречним фінансовим випробуванням для пацієнтів.

 

З урахуванням цього IPMA вважає, що введення ПДВ на операції з постачання, імпорту лікарських засобів та виробів медичного призначення в Україні слід відкласти, поки не будуть розроблені та затверджені відомі в світі механізми адміністрування ПДВ задля досягнення економічної та соціальної мети його введення.